0 comments

Lezers van mijn blogs weten dat wij het motto ‘digitaal waar het kan, klassikaal waar het moet’ hanteren. Als opleider met een duidelijke visie, trekken wij organisaties en cursisten aan die deze visie omarmen. Dat is logisch. Toch krijgen we nog geregeld de vraag of bepaalde standaardopleidingen, bijvoorbeeld de voorbereiding op PE-examens, klassikaal kunnen worden gevolgd.

Grof gezegd verloopt zo’n gesprek als volgt:

Dialoog digital classroom Hoffelijk

 

Durf kleur te bekennen
We overtuigen niet iedereen en dat hoeft ook helemaal niet. Ik geloof er echter in dat je als opleider kleur moet bekennen, een duidelijke visie moet hebben en hiervoor moet staan. Als je de opleider voor iedereen wil zijn, begrijpt niemand waar je voor staat en ben je uiteindelijk de opleider voor niemand.

Om leren en ontwikkelen effectiever en efficiënter in te richten, moet je heel kritisch kijken welke lesvorm welk doel dient. Wij geven elke dag klassikale trainingen ergens in het land. Dit zijn vooral inspiratiesessies, diepgaande masterclasses en praktijkcases waarbij we leren van en met elkaar. Voor andere doelen zijn vaak betere vormen beschikbaar. Gelukkig is het aantal organisaties dat open staat voor onze visie, bereid is af te stappen van jarenlange (klassikale) gewoonten en uiteindelijk het succes ervaart, verrassend groot.

Digital classrooms, zoveel meer dan een online kopie van klassikaal onderwijs
Om ons motto nog meer kracht bij te zetten en cursisten nog beter op te leiden, starten wij met digital classrooms. Op een afgesproken tijdstip ontmoet je de docent en je medecursisten in een digitaal klaslokaal, volg je de les en heb je interactie met andere cursisten. In een digital classroom blijven de voordelen van klassikaal onderwijs behouden, maar elimineer je de voor de cursist dure en tijdrovende nadelen.

Wie denkt dat een digital classroom verder gelijk staat aan de onlineversie van een klassikale training, heeft het mis. Je kunt er zoveel meer mee. Denk aan:

  • In plaats van een training, kun je een inloopspreekuur verzorgen: stel gericht je vraag, beoordeel of je nog wil leren van vragen van anderen en wandel weer naar buiten wanneer jouw vraag beantwoord is. Dat bespaart enorm veel tijd en vergoot de effectiviteit;
  • Nu je er niet speciaal voor hoeft te reizen, kun je veel vaker korte digital classrooms organiseren en bezoeken. Voor dertig minuten les stap je niet snel de auto in, maar loop je wel digitaal de klas binnen;
  • Het leereffect is het grootst als je vaak en kort leert. Digital classrooms passen hier perfect bij;
  • Een digital classroom kan een opzichzelfstaande training zijn, maar kan ook worden ingezet als onderdeel van een groter opleidingstraject dat bestaat uit klassikaal onderwijs of e-learning;
  • Als opleider kunnen we de vragen die tijdens een les gesteld worden eenvoudig opnemen en (geanonimiseerd) integreren in lesmateriaal. Zo verrijken we het lesmateriaal en profiteert iedereen van vragen die spelen in de groep;
  • Met polls verhoog je als docent direct de kwaliteit van je training, door heel snel en efficiënt de mening, ervaring of kennis van de cursisten te peilen en je training direct op de uitkomst aan te passen;
  • In groepjes uiteengaan kan zonder tijdverlies gerealiseerd worden door in een handomdraai subgroepen te creëren;
  • De drempel om te participeren die soms bij klassikaal onderwijs wordt ervaren, wordt grotendeels weggenomen door in een veiligere omgeving (thuis of op het werk) lessen te volgen;
  • En zo zijn er nog veel meer voordelen te noemen, maar die kun je beter zelf ervaren!

Start met digital classrooms voor examentrainingen Wft en PE
In mijn blog Altijd koersvast, dus ook in 2017! heb ik aangegeven dat PE-lesmateriaal kwalitatief top moet zijn, maar je verder vooral tijd en geld moet besparen. Om die woorden extra kracht bij te zetten en dure klassikale trainingen te vervangen én te upgraden, staan de eerste digital classrooms die we organiseren in het teken van Examentrainingen Wft en PE. Heb je de e-learning doorgenomen en nog een vraag of wil je je gewoon nog uitgebreider voorbereiden? Loop dan onze digital classroom binnen. Bespaar tijd, geld en krijg effectiever onderwijs op het moment dat het jou het beste past!

Heb ik jou overtuigd? Ik ben benieuwd naar je reactie.

Edwin Deijs
Over de auteur

Laat een bericht achter

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>