3 comments

De betekenis van succes verschilt per persoon en is daardoor niet makkelijk te meten. Wat de één een succes vindt, is voor de ander iets heel normaals. Over het algemeen zal iedereen het echter met mij eens zijn dat als je een verkiezing wint, het op zijn minst een aanwijzing is dat je ergens succesvol in bent. Dat het winnen van een verkiezing ook een grote poppenkast kan zijn, heeft Rambam donderdag 12 januari in een uitzending op NPO 3 aangetoond.

Nepbedrijf wint award
Waar gaat de uitzending over? Rambam zoomt in op de ‘Succes Award’. Deze award kan alleen door de meest succesvolle ondernemers worden gewonnen en wordt per branche uitgereikt. Om de gang van zaken goed bloot te kunnen leggen, meldt Rambam zich aan met een niet bestaand bedrijf. Bijzonder genoeg wordt de aanmelding gewoon gehonoreerd, terwijl er geen inschrijving bij de KvK heeft plaatsgevonden. Ik geef toe, de indruk wordt gewekt dat het bedrijf echt bestaat. Zo is er een kantoor ingericht, zijn er visitekaartjes en prijkt er een logo op de muur. Na een nietszeggende visitatie wint het nepbedrijf de award. Hoe is het mogelijk…?

Het antwoord op deze vraag is even simpel als ontluisterend: de organisatie krijgt van elke winnaar ruim € 12.000,- betaald en is daardoor gebaat bij zoveel mogelijk winnaars. Om dat te realiseren, worden ontelbaar veel branches bepaald, want des te meer branches, des te vaker komt er € 12.000,- in het laatje. Dat er daardoor nauwelijks sprake van concurrentie is, is blijkbaar niet belangrijk. “Is voor werving en selectie al een winnaar bepaald? Dan delen we je toch in bij de branche jobrecruitment”, zei de vertegenwoordiger van de organisatie. Als je maar betaalt kan je het etiket ‘succesvol’ blijkbaar gewoon kopen. Wat een aanfluiting!

Het kan anders
Dit soort praktijken heeft niets met een verkiezing te maken en brengt alle verkiezingen waarbij kwaliteit wél voorop staat in diskrediet. Tijdens het kijken naar de uitzending merkte ik dat ik door deze misleiding geraakt werd. Consumenten en bedrijven ontlenen er immers een bepaalde waarde aan, die op niets gebaseerd is.

Uit ervaring weet ik dat het ook anders kan. Mijn collega’s Lex, Rob, Wesley en ikzelf hebben allemaal een keer de verkiezing ‘Erkend Hypotheekadviseur van het jaar’ gewonnen en mijn collega Alex is Financieel Planner van het jaar geworden. Als Hoffelijk hebben we met onze Examenbus de innovatieprijs op het gebied van examens gewonnen. Stuk voor stuk verkiezingen waarbij alleen naar kwaliteit is gekeken en waarbij geen euro betaald hoefde te worden. Zo hoort het!

Beste opleider?
Aan sommige verkiezingen doen wij als Hoffelijk bewust niet mee. Als de gronden waarop de winnaar bepaald wordt niet overeenkomen met onze waarden, passen we liever. Betalen om tot (bijvoorbeeld) beste opleider te worden gekozen, overwegen we niet eens. De keerzijde hiervan is dat een opleider die wel wil betalen, deze titel uiteindelijk wél mag voeren. Je krijgt dan het predicaat ‘beste opleider’, terwijl directe concurrenten niet in de scope zijn betrokken. Voor de consument moet dan wel duidelijk zijn dat je de beste bent van de opleiders die meedoen. Dat kan er ook maar één zijn, waardoor je zowel de beste als de slechtste bent… Stemmen kopen gebeurt trouwens ook. Klanten worden dan verleid met cadeaus als zij een positieve review achterlaten. Reclame maken voor jezelf is prima, maar iemand belonen voor je stem is dat niet.

Let dus op als je kreten als ‘beste opleider’ voorbij ziet komen. Rambam heeft laten zien dat het nodig is om je te verdiepen in hoe deze titels tot stand zijn gekomen. Wellicht stelt het minder voor dan je denkt.

Tevreden klanten
Voor mij is de mening van onze klanten veel belangrijker dan de mening van welke jury dan ook. Wat dat betreft zijn we enorm trots dat wij de afgelopen jaren zoveel bedrijven en financieel professionals hebben mogen opleiden. Tevreden klanten zijn voor mij het ultieme bewijs van succes. Daarvoor hebben we niet betaald met euro’s en cadeaus, maar met passie, energie, plezier en toewijding!

Edwin Deijs
Over de auteur

3 Reacties
 
  1. Lennart kant januari 24, 2017 at 20:21 Beantwoorden

    Leuk artikel. Zelf heb ik dat gevoel bij advieskeuze.nl. Ben ik een aantal jaren bij aangesloten. In 2016 heeft deze club ( deels eigendom van de consumentenbond) besloten dat wil je echt goed gevonden worden door consumenten je aan dient te sluiten als ambassadeur. Alleen dan ben je beter in beeld terwijl je advies er niet beter van wordt. Dus indirect betalen voor een adviesbeoordeling en om beter gezien te worden. Vind dat zelf wel wat tegenstrijdig vooral vanuit de consumentenbond. Daar, lijkt mij, dient het advies net als bij hoffelijk voorop te staan en niet de vergoeding. Heb jij ervaring met deze site en welk gevoel heb jij daarbij. Groet, Lennart Kant

    • Edwin Deijs
      Edwin Deijs januari 26, 2017 at 09:43 Beantwoorden

      Hoi Lennart, bedankt voor het compliment. Advieskeuze.nl ken ik zeker, de werkwijze van het ambassadeurschap ken ik echter niet. In de kern gaat het er bij Advieskeuze.nl om dat de consument een goed en onafhankelijk vergelijk kan maken tussen de verschillende adviseurs, zodat de best passende kan worden geselecteerd. Betalen om hoger op de lijst te komen draagt hier dan niet aan bij. Puur op basis van wat je schrijft kan ik mij jouw gevoel best voorstellen, maar ik ken het totale plaatje/de feiten onvoldoende. Om die reden heb ik Advieskeuze.nl geattendeerd op deze blog, zodat zij kunnen kiezen of ze extra tekst en uitleg geven. Bedankt voor je bijdrage!

    • Christian Bouter januari 26, 2017 at 11:48 Beantwoorden

      Beste Lennart,

      Heb je reactie op dit blog gelezen. Aangezien we dienstverleners aanraden om te reageren op reviews kunnen wij het natuurlijk niet laten om ook even van ons te laten horen. 😉

      Wat je zegt is maar deels waar: Je betaalt inderdaad de kostprijs van slechts 99 euro (excl. BTW) per jaar voor de Gegevenscontrole-dienst (en het ‘Gecheckt door Advieskeuze.nl’-stempel) waarmee je zichtbaar bent in het eerste zoekresultaat. Wij garanderen de consument hiermee dat de informatie waarop zij hun keuze voor een (mede) dienstverlener baseren, correct is.

      Het klopt beslist niet dat je voor zichtbaarheid in het eerste zoekresultaat ambassadeur moet zijn. Dit is een uitgebreider dienstenpakket. Voor meer informatie hierover verwijs ik je naar het extranet voor dienstverleners:

      https://extranet.advieskeuze.nl/contact/faqvraag/b1442a1a-659f-49b3-94b7-3b596ef927e3

      Uiteraard helpen we je graag verder. Bel ons gerust op 033-4610062 als je nog eens een persoonlijk uitleg wil hebben.

      Hartelijke groet,

      Christian Bouter
      Mede-oprichter Advieskeuze.nl

Laat een bericht achter

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>