0 comments

“Het alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar!” In deze slogan van een bekende supermarktketen kan ik mij prima vinden. Gangbare boodschappen als melk en brood moeten dusdanig scherp geprijsd zijn dat er budget beschikbaar blijft om af en toe wat bijzonders op tafel te zetten. Zo kijken wij ook naar ons opleidingsaanbod. Alledaagse opleidingen zoals Wft (zowel initieel als PE vanaf 1 april 2017) moeten kwalitatief top zijn, maar moeten je ook tijd en kosten besparen. Op die manier houd je ruimte over voor (opleidings-)activiteiten die in de praktijk écht het verschil maken.

Vergelijken is lastig
Het vinden van goede en betaalbare opleidingen is alleen nog niet zo makkelijk. Net als bij supermarkten is het ook bij opleiders moeilijk om de producten in het schap goed met elkaar te vergelijken. Er is veel aanbod en je vergelijkt al snel appels met peren. Daarbij vind ik dat een aantal opleiders bewust zand in de ogen van hun klanten strooit en hiermee een goed vergelijk extra moeilijk maakt. Zo’n uitspraak vraagt natuurlijk om voorbeelden. Ik zal een aantal noemen die ik in de praktijk tegen kom:

  • De prijs op de website is niet de volledige prijs. In een toelichting hierop of pas als de bestelling in een vergevorderd stadium is, blijkt dat er bijvoorbeeld nog arrangementskosten of btw moet(en) worden betaald;
  • De lage prijs waarmee een product in de markt wordt gezet, wordt als het imago ‘goedkoop’ is gevestigd, ongemerkt in etappes verhoogd;
  • Opleidingen worden gaandeweg dunner, bijvoorbeeld de tijdsduur van een training, maar de prijs blijft gelijk;
  • Opleidingen worden gesplitst in meerdere kleine opleidingen, waarbij de som van het totaal (fors) hoger ligt dan de oorspronkelijke prijs. Het tegenovergestelde, waarbij kleine opleidingen samen worden gevoegd tot één geheel en dan onevenredig duurder worden, gebeurt ook;
  • Met een deadline in zicht, zoals met het einde van de overgangsperiode op 31 december 2016, moet voor dezelfde dienst of service opeens een veelvoud worden betaald. Denk hierbij aan examentrainingen en de omwisselactie.

Wij doen daar niet aan mee. We hebben mensen de afgelopen jaren verrast met onze kwaliteit, groei, innovatie en service, maar mensen nooit verrast met onze prijs. Die is namelijk heel transparant en al jaren hetzelfde. Of misschien is dat gezien de bovenstaande opsomming toch wél verrassend…?

Koersvast
Ook in 2017 wijzigen we onze koers niet. Niet aan het begin, niet halverwege en niet aan het einde. We blijven inzetten op digitaal onderwijs waar het kan en klassikaal waar het moet. Daarbij blijven we innoveren en houden we de prijzen gelijk. Alleen omdat DUO op 1 april 2017 de examenleges verhoogt, voeren wij op dat moment exact deze verhoging door. Geen euro meer. Ons tarief gaat dan van € 124,- naar € 145,- per examen. Als andere opleiders ook precies de verhoging van de leges doorberekenen, zullen hun Wft-examens over het algemeen op € 160,- uit gaan komen. Toch, over het servicedeel, bijna 20% duurder dan bij ons. Ook onze scherpe prijs voor lesmateriaal voor Wft- en PE-examens blijft gelijk aan die van vorig jaar.

Door de markt worden wij al langer (h)erkend om onze passie voor kwaliteit. Het is echter een misvatting dat kwaliteit altijd duur betaald moet worden. Wij zijn erin geslaagd te bewijzen dat kwaliteit en scherpe prijzen voor Wft- en PE-opleidingen hand in hand kunnen gaan. Zo houd je geld en tijd over om, de supermarktmetafoor maar even doortrekkend, uit het schap ‘bijzondere opleidingen’ te kiezen. Er zijn er genoeg te vinden waarmee je in de praktijk direct het verschil maakt. Het zou zonde zijn als je daar door dure Wft-opleidingen niet aan toe zou komen!

Edwin Deijs
Over de auteur

Laat een bericht achter

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>