0 comments

In mijn vorige blog heb ik uiteengezet hoe ik kijk naar digitaal en klassikaal onderwijs. Kort samengevat kwam dit neer op: digitaal waar het kan, klassikaal waar het moet!

Ik merk dat steeds meer organisaties deze volgorde omarmen. Zeker als het gaat om het overbrengen van kennis. Interessanter wordt het wanneer het gaat om vaardigheden. Daarover bestaat veelal de indruk dat je die toch echt klassikaal moet trainen. Ik zie echter ook bij vaardigheden klassikaal onderwijs als een oplossing en niet als de oplossing.

Hoe gaat het nu?

Mijn ervaring is dat veel medewerkers helemaal geen vaardigheidstrainingen volgen. Zij werken wel aan hun vaardigheden door in de praktijk hun werk te doen, maar leren van elkaar en formeel leren gebeurt nauwelijks. Als je de vaardigheden van je medewerkers echter wilt verbeteren of hen nieuwe vaardigheden wil aanleren, zul je hen moeten faciliteren in het oefenen hiermee.

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen! Daarbij is het resultaat groter als je vaker kort oefent, dan één keer lang. Dus liever een jaar lang elke dag één minuut oefenen, dan zes uur oefenen op één dag. Bij klassikaal onderwijs, maar bijvoorbeeld ook bij leidinggevenden die gesprekken met medewerkers bijwonen, zie je juist vaak dat er éénmalig of ongestructureerd wordt geoefend in plaats van verspreid over een langere periode. Veel medewerkers voelen daarnaast weinig comfort om klassikaal vrijuit te oefenen. Best begrijpelijk, met al die ogen op je gericht of met je leidinggevende direct naast je…

Digitaal oefenen

In deze blog behandel ik vooral op hoofdlijnen hoe wij vaardigheden digitaal oefenen. Een volgende blog spits ik veel meer toe op voorbeelden uit de financiële dienstverlening en koppel ik aan de aanpak van Hoffelijk. Je leest nu dus deel één van een tweeluik!

Digitaal oefenen kan een op zichzelf staande leeractiviteit zijn, maar kan ook worden ingezet als omlijsting van klassikaal onderwijs of coaching. Wat de context ook is, wij stellen medewerkers in staat om vaardigheden in hun eigen (veilige) omgeving zo vaak te oefenen als zij willen. Digitaal! Zowel via smartphone, tablet als laptop.

De mogelijkheden qua onderwerpen zijn legio. Denk aan:

  • Je propositie pitchen;
  • Omgaan met klachten;
  • Omgaan met weerstand;
  • Luisteren-samenvatten-doorvragen;
  • Empathie tonen;
  • Feedback geven;
  • Communiceren met personen met verschillende denkstijlen;
  • Enzovoort.

Als het onderwerp is bepaald, krijgt de medewerker toegang tot de oefening. De camera op het device wordt geactiveerd en je ziet (of hoort – bij telefonische werkzaamheden) een praktijksituatie met bijvoorbeeld een vraag van een klant. De opbouw van de oefening kent vervolgens het volgende (didactische) model:

  • De kunst afkijken (een goed voorbeeld bekijken);
  • Begripsvorming (theorie over de betreffende vaardigheid lezen);
  • Oefenen (reageren op de praktijksituatie oefenen);
  • Zelfreflectie (het opgenomen fragment terugkijken of -luisteren);
  • Herhalen (oefenen, oefenen, oefenen, tot je tevreden bent);
  • Feedback vragen (je video delen met een collega, vriend of manager).

Met dit model geef je de medewerkers voldoende handvatten om op een effectieve manier te oefenen. Door het digitaal aan te bieden in plaats van klassikaal, kan er vaker en meer verspreid over een langere periode worden geoefend. Het leuke is dat mensen vaak vrij kritisch op zichzelf zijn en prima kunnen beoordelen wat beter had gekund. De praktijk leert dan ook dat er net zo lang wordt geoefend tot het resultaat naar wens is. Dat is het doel: net zo vaak oefenen tot je de vaardigheid dusdanig beheerst dat het een vanzelfsprekendheid wordt om deze te gebruiken. Dat doel is via de digitale weg uitstekend te bereiken!

Edwin Deijs
Over de auteur

Laat een bericht achter

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>