0 comments

De disruptie in de financiële dienstverlening is in volle gang. Maar hoe zit het eigenlijk met de innovatiekracht van de opleiders in de financiële dienstverlening? Ik zal het gelijk maar verklappen: die is laag. Heel laag. Opleiders houden nog angstvallig vast aan de oude melkkoe die klassikaal onderwijs heet, want dat levert mooie omzet op. En waarom zou je een lucratief businessmodel overboord gooien?

Duur en niet effectief
Vooropgesteld, ik ben niet tegen klassikaal onderwijs. Ik vind alleen dat je per doel goed moet kijken welke opleidingsvorm daar het best bij past. Klassikaal onderwijs is een dure vorm en nog belangrijker: het is vaak weinig effectief. Duur vanwege de hoge directe kosten, zoals het inhuren van de opleider en de locatiekosten, maar ook door de (vaak onderschatte) indirecte kosten omdat mensen niet productief zijn. En naast duur dus weinig effectief. Want ik geef het je te doen, een hele dag met een groep cursisten in een ruimte zitten en luisteren naar een docent die zijn kunstje voor de zoveelste keer vertoont… Hopelijk krijg je de ruimte om een vraag te stellen als die bij je opborrelt. En met een beetje geluk stellen je medecursisten geen vragen waar jij helemaal niet op zit te wachten, want dat is zonde van je tijd.

Het rendement op leren hangt bij klassikaal onderwijs dan ook in sterke mate af van de medecursisten en hun niveau! Ik heb het als docent zelf vaak meegemaakt: je mag lesgeven aan vijftien cursisten en, grof gezegd, vijf personen hebben baat bij wat je op dat moment behandelt. De andere tien dus niet! Die tien personen kijken ofwel verveeld om zich heen omdat zij dit onderwerp al beheersen, of zijn juist al afgehaakt omdat het hen de pet te boven gaat. Natuurlijk komt het dan aan op de vaardigheden van de docent om iedereen de aandacht te geven die hij verdient, maar feit blijft: er wordt geen aandacht besteed aan het samenstellen van homogene groepen. Dat gaat ten koste van het leereffect van de cursist.

Digitaal waar het kan, klassikaal waar het moet
Zoals gezegd ben ik niet tegen klassikaal onderwijs. Sterker, wij verzorgen elke dag trainingen op verschillende locaties in het land. Dit zijn mooie inspiratiesessies, leren van elkaar door te sparren en casuïstiek te bespreken, diepgaande masterclasses en vaardigheidstrajecten. Maar bij advies aan organisaties over hoe in de behoefte kan worden voorzien, gaat dit onder het motto ‘digitaal waar het kan, klassikaal waar het moet’ en niet andersom.

Neem nu de Wft-opleidingen. Wft staat voor Wet op het financieel toezicht en kent een diplomaplicht voor adviserende medewerkers. Zie het als basisdiploma om überhaupt een klant van advies te mogen voorzien, een soort ‘licence to operate’. Wij hebben hiervoor een e-Leerlijn ontwikkeld die cursisten volledig digitaal doorlopen. In tegenstelling tot wat je wellicht zou verwachten, is dit niet alleen een alternatief voor een syllabus, maar vooral voor klassikaal onderwijs. Het is een goed uitgebalanceerde opleiding waar getraind wordt op kennis en begrip, vaardigheden, competenties en professioneel gedrag. Met voor elk doel een andere vorm. Geschreven tekst, veel grafische vormgeving (om de tekst nog eens in één veelzeggende visual te vangen), video’s van docenten, klantvideo’s, casuïstiek, oefenvragen inclusief feedback en representatieve oefenexamens. Dit alles met persoonlijke begeleiding als je dat nodig hebt. Zo ondersteunen we cursisten op een effectieve en efficiënte manier in hun weg naar het examen. Zo effectief, dat wij er zelfs slagingsgarantie bij durven geven. Als je serieus studeert, garanderen wij dat je slaagt. Lukt dat niet, dan hebben wij iets niet goed gedaan en gaan we je op onze kosten helpen alsnog te slagen. Dat is onze commitment!

Natuurlijk zie ik bij andere opleiders ook digitaal onderwijs. Vaak is dat niet meer dan een syllabus die  is gedigitaliseerd (dit kun je beter ‘e-reading’ noemen dan ‘e-learning’). Soms wordt er nog net een video toegevoegd. Kunnen ze in ieder geval roepen dat ze dat ook hebben. Maar de vraag is wat er wordt geadviseerd. Ik zie overal promotie van klassikaal onderwijs, maar zelden van digitaal onderwijs.

Melkkoe?
Kijkend naar het onderwerp van mijn blog, vind ik het wel goed om de nieuwe propositie van opleider Lindenhaeghe te noemen. Niet om flauw te doen, maar ik wil een beeld schetsen bij wat er in de financiële dienstverlening gebeurt. En net als transparantie van de adviseur naar de consument, wil ik ook transparant zijn en soms gewoon een partij bij de naam kunnen noemen. Daarbij wel altijd spelend op de bal en nooit op de persoon.

Lindenhaeghe heeft onlangs het ‘PE Plus Examen Weekend’ geïntroduceerd. Kort samengevat zeggen ze: je loopt vrijdagochtend bij ons binnen en je vertrekt zondagmiddag met vier behaalde PEplus-examens. Er wordt gemikt op cursisten die weinig tijd hebben en angst kennen voor de naderende deadline van 31 december 2016. Het leereffect zal met deze fabrieksmatige aanpak vrij bescheiden zijn en of je slaagt is nog maar de vraag. De aangeboden ‘garantie’ betekent dat je eventueel een aantal vouchers meekrijgt om later opnieuw op examen te gaan. Dat klinkt voor mij meer als een examengarantie, dan als een slagingsgarantie. Mocht een van ónze cursisten onverhoopt niet slagen, analyseren we de oorzaak en bieden we maatwerk om de tweede keer wél te slagen.

Gezien het onderwerp van dit blog, is de prijs van het PE Plus Examen Weekend ook zeker de moeite waard om even te bekijken. Als je kijkt naar elk van de onderliggende diensten, zoals het lesmateriaal, de examentraining, de (her-)examens en de Omwisselactie, kom je uit op een reguliere totaalprijs van circa € 1.500,-. Daar is dus al een bepaalde marge van elk van de onderliggende diensten bij ingeprijsd. De prijs die betaald moet worden voor het weekend ligt echter op € 2.995,- (exclusief arrangementskosten van € 26,85). Dat is het dubbele! Natuurlijk, je overnacht twee keer in een hotel en eet en drinkt daarbij een en ander, maar om daar nu € 1.500,- voor te rekenen…. Een bestaande melkkoe die in een nieuwe wei gaat grazen? Oordeel zelf!

Edwin Deijs
Over de auteur

Laat een bericht achter

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>